03. Juli 2017
Nederlandse millennials keken in juni massaal naar MTV, Comedy Central en Spike

Nederlandse millennials keken in juni massaal naar MTV, Comedy Central en Spike

68% groei voor Viacom Benelux’s volwassenportfolio, 15% groei voor Nickelodeon

MTV-fan kiest voor guilty pleasure televisie, Comedy Central-fan stemt af op satirisch nieuws. Viacom Benelux, het mediabedrijf achter de merken Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike, laat in juni een sterke groei zien. Onder millennials claimt Viacom Benelux maar liefst 11,4% marktaandeel, een positieve groei van 51% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Tijdens primetime groeit het mediabedrijf zelfs met 76% onder millennials. In de brede volwassenendoelgroep is in juni een groei te zien van plus 68%, naar een marktaandeel van 7,3%. Nickelodeon is voor de 6e maand op rij marktleider en groeit ook in juni verder door met plus 15% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar naar 19,9% marktaandeel.

MTV
MTV groeide in juni met plus 22% onder millennials. Meest besproken en bekeken show was bij uitstek Ex on the Beach: Double Dutch. Op zondagavond was MTV de vaste bestemming voor jongeren in juni. De beste uitzending tot nu toe was aflevering 5 waar gemiddeld 214.000 mensen op afstemden. MTV was tijdens die uitzending met een marktaandeel van 20,9% de best bekeken zender van Nederland onder millennials. Ex on the Beach: Double Dutch domineert in juni niet alleen de televisieavond op MTV, maar weet ook op social media te scoren. De aan de show gerelateerde social media posts kregen afgelopen maand samen meer dan 8 miljoen views.

Maurice Hols, SVP en General Manager van Viacom Benelux: “Jongeren weten moeiteloos de content te vinden die voor hen is gemaakt. Dat zien we niet alleen terug in de groei op televisie, maar ook in de online streams en catch-up. Wat ons onderscheid in het Nederlandse medialandschap is dat we hele specifieke bestemmingen bouwen met al onze merken. We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste in wat we doen. Of het nu het creëren van spraakmakende jongerenentertainment is, of het maken van comedy.”

Comedy Central
De nr. #1 comedy bestemming van Nederland liet in juni plus 24% groei en claimde een marktaandeel van 6,8% onder millennials, hiermee had Comedy Central Nederland haar op twee na beste maand ooit. De top drie best bekeken Comedy Central-shows waren de satirische actualiteitenshows The Jim Jefferies Show, The Daily Show en de President Show.

Spike
Spike, dat pas sinds maart van dit jaar in het hele land 24 uur per dag te ontvangen is weet nu al een marktaandeel te scoren van 2,4% onder volwassenen. Beste dag van de zender in juni was zaterdag 24 juni met 4,2% marktaandeel, Spike was onder volwassenen die dag de nummer 4 zender van Nederland. De lokale productie van Spike, Ink Master - Meesters van de Lage Landen draagt flink bij aan dit succes, met tot wel 121.000 kijkers per aflevering in Juni.

Nickelodeon
In het merkenportfolio van Viacom Benelux mag Nickelodeon niet ontbreken. In de afgelopen maanden weet de zender met verschillende lokale producties als De Ludwigs – Wie is de Dief, Amaro’s Kooklab en de special rondom de KCAs de jonge fan keer-op-keer te boeien. Ook met de nieuwste Nickelodeon-productie “Snap het” zet deze trend door. De best bekeken uitzending op Nickelodeon in Juni was een aflevering van de dagelijkse show Snap Het op 9 juni, deze werd door gemiddeld 90.000 kinderen in de leeftijd 6-12 bekeken en was daarmee de #2 kids uitzending in Nederland in Juni (na het Jeugdjournaal) met een marktaandeel van 53,1%.

Over Viacom Benelux
Viacom Benelux is onderdeel van Viacom International Media Network, in de Benelux heeft Viacom in haar merkenportfolio: Nick Jr., Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Als een van ’s werelds meest toonaangevende entertainment content organisaties weten we wat onze kijker zoekt en leveren over de hele wereld televisie, motion pictures en een breed aanbod van digitale media. Voor alle zenders in onze portfolio voeren we een lokale strategie waarbij we kijken welke shows en activiteiten het beste passen bij onze fans in Nederland en België. Viacom Benelux bereikt haar fans via de free to air kanalen MTV, Nickelodeon, Nick Jr., Spike en Comedy Central. Viacom Benelux is ook actief in de Pay TV markt met verschillende digitale kanalen zoals MTV Brand New, Nick Jr., Nicktoons, NickMusic, Comedy Central Family en Comedy Central Extra.

Bron: SKO, tijdvak: 06:00-02:00 uur, inclusief uitgesteld kijken op de dag van uitzenden.
Millenials: 18-34 jaar, volwassenen: 20-49 jaar, kids: 6-12 jaar
Nickelodeon tijdvak: 06:00-21:00 uur.
Primetime tijdvak: 18:00-24:00 uur.
Absolute kijkersaantallen: leeftijd 6+.