02. Augustus 2017

Comedy Central Nederland beleefde beste maand ooit in juli

Viacom groeit onder millennials, Nickelodeon wederom marktleider

Viacom Benelux-zender Comedy Central beleefde in juli haar beste maand ooit. De zender, die in 10 jaar tijd de vaste comedy bestemming is geworden voor Nederlandse fans, steeg in juli naar een marktaandeel van 4,0% in de doelgroep 20-49 jaar. Een stijging van 19% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Viacom Benelux wist afgelopen maand wederom haar positie te claimen onder de gewilde millennials-doelgroep. Mede dankzij de succesvolle finale van de lokale producties Ink Master – Meesters van de Lage Landen (Spike) en de guilty pleasure show Ex on the Beach: Double Dutch (MTV). Het mediabedrijf zag het marktaandeel onder millennials ten opzichte van vorig jaar met 23% stijgen naar 10.8% met de merken MTV, Comedy Central en Spike.

Bekijk hier de Comedy Central 10 jaar video

Nickelodeon
Viacom Benelux’ kinderzender Nickelodeon was met 22,4% marktaandeel wederom marktleider in de doelgroep 6-12 jaar. Best bekeken shows op Nickelodeon waren afgelopen maand Thundermans en Game Shakers.

MTV
De seizoensfinale van Ex on the Beach: Double Dutch trok gemiddeld 250.000 kijkers tijdens de première op TV. Daarnaast bereikte de show nog eens meer dan 147 duizend kijkers via catch-up via de website van MTV, de onlangs gelanceerde MTV Play-app en de partnerships met providers. Onder millennials was de seizoensfinale zelfs de best bekeken reality aflevering in Nederland in juli.

Maurice Hols, SVP en General Manager van Viacom Benelux: “Als mediabedrijf weten we per merk shows neer te zetten en online en offline bestemmingen te bouwen die echt speciaal zijn ontwikkeld voor de doelgroep. Veelal spraakmakend, soms controversieel en edgy. We durven keuzes te maken en respecteren onze fans. Waar een ander bij een show als Just Tattoo of Us op de kast springt omdat we de regels veranderen, zien wij een show die gaat over vriendschap en het creëren van impactvolle momenten. Hetzelfde geldt voor een Ex on the Beach: Double Dutch en Ink Master – Meesters van de Lage Landen. Dat maakt dat fans ons keer-op-keer weten te vinden.”

Comedy Central
De #1 comedy bestemming van Nederland beleefde in juli haar beste maand ooit. De zender werd 10 jaar geleden naar Nederland gehaald om de liefhebbers van comedy te bedienen en weet deze positie nog steeds waar te maken. De meest bekeken shows in juli op Comedy Central waren Friends, Modern family en Family Guy.

Spike
Niet alleen MTV, maar ook Spike had een goed scorende finale van een lokale productie: Ink Master – Meesters van de Lage Landen. De finale bereikte op maandag 3 juli gemiddeld 94.000 kijkers, met een marktaandeel van 3,7% onder volwassenen. Met uitgesteld kijken kwamen daar nog gemiddeld 50.000 kijkers bij. Meest populaire shows op Spike waren in juli: Bar Rescue, Face Off en Ink Master.

Over Viacom Benelux
Viacom Benelux is onderdeel van Viacom International Media Network, in de Benelux heeft Viacom in haar merkenportfolio: Nick Jr., Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Als een van ’s werelds meest toonaangevende entertainment content organisaties weten we wat onze kijker zoekt en leveren over de hele wereld televisie, motion pictures en een breed aanbod van digitale media. Voor alle zenders in onze portfolio voeren we een lokale strategie waarbij we kijken welke shows en activiteiten het beste passen bij onze fans in Nederland en België. Viacom Benelux bereikt haar fans via de basiskanalen MTV, Nickelodeon, Nick Jr., Spike en Comedy Central. Viacom Benelux is ook te vinden in het extra kanalenpakket met verschillende digitale kanalen zoals MTV Brand New, Nick Jr., Nicktoons, NickMusic, Comedy Central Family en Comedy Central Extra.

Bron: SKO, tijdvak: 06:00-02:00 uur, inclusief uitgesteld kijken op de dag van uitzenden.
Millennials: 18-34 jaar, volwassenen: 20-49 jaar, kids: 6-12 jaar
Nickelodeon tijdvak: 06:00-21:00 uur.
Primetime tijdvak: 18:00-24:00 uur.
Absolute kijkersaantallen: leeftijd 6+.